Oslava národních svátků či účast na kulturních festivalech jsou pro cizince i Čechy možností, jak si lépe porozumět. Mnohé z těchto akcí spolupořádají i Integrační centra.
Účastníci mongolského festivalu Nádam, který každoročně pořádá zlínské CPIC.
Jedním z příkladů je Vietnamský dětský den (Tet trung thu), který se koná každoročně na přelomu léta a podzimu, kdy v jihoasijské zemi končí období sklizně a rodiče tak mají více času věnovat se svým ratolestem.
V Karlovarském kraji pomohlo Svazu vietnamské komunity s organizací letošních oslav i tamní CPIC, které připravilo část programu plnou her pro děti.
Vietnamský dětský den v Karlových Varech.
Akce se zúčastnily zhruba tři stovky Vietnamců a členů české majority. „Setkání přispělo k porozumění a sblížení mezi vietnamskou minoritou a Čechy, kteří společně strávili volný čas v přátelské atmosféře a neformálním prostředí,“ podtrhla Julie Vaňková, vedoucí CPIC Karlovarský kraj.
Multikulturní festival i indický svátek
V Liberci se každý rok v září koná festival „Liberec, jedno město pro všechny“, který spolupořádají CPIC Liberecký kraj a Komunitní středisko Kontakt Liberec, p. o. ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci za finanční podpory Libereckého kraje a města Liberce.
„Letošní, už XIII. ročník festivalu, navštívilo na tisíc osob z řad cizinců i majoritní společnosti,“ přiblížila Žaneta Kaprasová, vedoucí libereckého Centra.
Multikulturní festival «Liberec, jedno město pro všechny», spolupořádaný tamním CPIC
„Do projektu se zapojilo více než 12 komunit, některé formou tradičních ochutnávek, jiné zase formou kulturních vystoupení,“ dodala.
Pracovníci CPIC Jihočeský kraj se zase začátkem září zúčastnili oslav hinduistického svátku Ganesha Chaturthi, na nichž se sešli členové indické komunity v Českých Budějovicích.
Na akci, která zahrnovala tradiční rituál, hudbu, různé hry i ochutnávku pokrmů indické kuchyně, prezentovali komunitní pracovníci Centra služby, které CPIC cizincům nabízí.
Oslava hinduistického svátku Ganesha Chaturthi v Českých Budějovicích.
„Díky naší účasti a spoluorganizaci akce se Centrum dostalo lépe do povědomí indické komunity a naši komunitní pracovníci se sblížili s jejími ostatními členy,“ přiblížil Matyáš Růta z jihočeského CPIC.
CPIC Zlínský krajkaždé léto pořádá tradiční mongolský festival pro celou rodinu s názvem Nádam.
„Účastní se ho jak členové mongolské komunity, tak široká veřejnost,“ přiblížila Gabriela Janoštíková, sociální pracovnice zlínského Centra.
Festival Nádam se letos uskutečnil v Uherském Hradišti.
Diváci, kteří na festival dorazili, shlédli hudebně-taneční vystoupení a pro ty nejmenší byla připravena zábava v podobě skákacího hradu či malování na obličej. Hlavním bodem programu pak byl mongolský zápas Böch Barilda.
Po celou dobu akce, které se letos zúčastnilo na tisíc lidí, pochopitelně nechybělo tradiční mongolské občerstvení.
Naši sociální pracovníci zdaleka nepůsobí jen v Centrech. Klienty, kteří potřebují pomoc, ale nemohou se osobně dostavit k nám do CPIC, navštěvují i přímo v jejich prostředí.
Podávání informací klientům v místě jejich bydliště
CPIC Karlovarský kraj například řešil případ důchodkyně v tíživé životní situaci, které hrozilo, že přijde o střechu nad hlavou.
„Paní je zranitelnou osobou, která se již dlouhodobě snaží najít zaměstnání, bohužel neúspěšně. Aktuálně je její jediný příjem humanitární dávka, která činní 4 860 Kč, ale na ubytovně musí každý měsíc uhradit zhruba o tři tisíce víc,“ upřesnila Gabriela Klecanová, sociální pracovnice karlovarského Centra.
Ve CPIC ženu seznámili s možností požádat si o mimořádnou okamžitou pomoc (MOP), sama se však na úřad práce jít necítila – požádala proto o doprovod, především kvůli psychické opoře.
Naše pracovnice za klientku domluvila provedení oprav v bytě v řádů několika dnů a na náklady pronajímatele
Kamil Vývoda, vedoucí CPIC Moravskoslezský kraj
Žádost o MOP se nakonec podařilo úspěšně podat. „Byla nám neskutečně vděčná. Řekla nám, že neví, co by dělala, kdyby nepřišla do CPIC na poradenství. Při loučení měla slzy v očích a našeho pracovníka objala se slovy, že jí díky nám spadl kámen ze srdce,“ dodala Klecanová.
„S ohledem na jazykovou bariéru a vysoký věk nebyla schopna komunikovat se zaměstnanci pronajímatele, a proto jim naše pracovnice zaslala mail s požadavkem týkající se plísně v bytě, která klientce způsobovala zdravotní problémy,“ přiblížil Kamil Vývoda, vedoucí ostravského Centra.
Při následné kontrole vyšly najevo i jiné poruchy jako nefungující sklokeramická deska či odpadávající kuchyňská dvířka. Pracovnice CPIC domluvila provedení oprav v řádů několika dnů a na náklady pronajímatele.
Důchodkyně nakonec požádala Centrum o asistenci při vyřízení žádosti o trvalý pobyt. „Naše pracovnice jí pomohla vyplnit žádost a obešla s ní i instituce pro doložení nejrůznějších dokumentů. Nakonec ji pro podání samotné žádosti doprovodila i na pracoviště Odboru azylové a migrační politiky (OAMP),“ podotkl Vývoda.
Pracovníci Center během terénní práce většinou spíše monitorují situaci např. na ubytovnách či ve firmách zaměstnávajících cizince a informují je o jejich právech a povinnostech či o změnách v legislativě, letos v létě se ale zaměřili na možné dopady změn, která nastaly od 1. září.
Pomoc v místě bydliště, na pracovišti i úřadech
Centra na podporu integrace cizinců poskytují zdarma odborné sociální poradenství. To probíhá buď ambulantní (v sídle CPIC) nebo terénní formou
Cílem je vždy pomoct klientům při řešení jejich nepříznivé sociální situace
Sociální pracovníci CPIC tak cizincům např. usnadňují orientaci v českém pobytovém, zdravotnickém, sociálním, zaměstnaneckém či školském systému, upozorňují je na jejich práva a povinnosti, pomáhají překonat jazykovou bariéru v komunikaci s úřady či řeší situace lidí bez běžné sociální sítě (bez rodiny či přátel apod.)
V „terénu“ jsou tyto služby poskytovány přímo v prostředí, v němž se klient každodenně pohybuje (bydliště, práce, škola) či v rámci doprovodů např. při jednání na úřadech či u lékaře. V takovém případě je také možné objednat si v Centru tlumočníka.
Na terénní práci je typicky vyhrazeno úterý, kdy není Centrum otevřeno pro veřejnost. V rámci ní pracovníci CPIC navštěvují například ubytovny, večerky či firmy zaměstnávající cizince a informují je o změnách v legislativě či předávají jiné důležité informace.
„Systematicky jsme mapovali situace ubytovaných zranitelných osob, které bydlely na ubytovnách v rámci systému Státního humanitárního ubytování (HUMPO) bezplatně a týkaly se jich chystané změny v poskytování ubytování a humanitární dávky,“ potvrdila Kateřina Zajícová, sociální pracovnice ve CPIC Pardubický kraj.
V rámci poradenství pak pracovnice Centra řešily konkrétní situace klientů individuálně. „Jednalo se o širokou škálu pomoci jako například hledání nového komerčního bydlení, komunikace s realitními kancelářemi, stěhování do sociálních bytů ve spolupráci s městem, příprava na žádosti o MOP či doprovody na úřady práce,“ konstatovala Zajícová.
Hodně řešíme podávání žádostí o mimořádnou okamžitou pomoc a doprovody na úřad práce, které probíhají i několikrát za týden
Ira Olah, sociální pracovnice CPIC v Chebu
„V poslední době hodně řešíme podávání žádostí o MOP a doprovody na úřad práce, které probíhají i několikrát za týden,“ uvedla Ira Olah, sociální pracovnice detašovaného pracoviště CPIC v Chebu.
„Za posledních pár měsíců jsme také rozdaly spoustu humanitárních a UNICEF školních balíčků, a to v rodinách, které to nejvíce potřebovaly,“ poznamenala.
Podpora s řešením případů domácího násilí
Centra mimo jiné poskytují asistenci i cizincům, kteří si stěžují na nekalé praktiky zaměstnavatelů.
„Doprovázíme klientky na OAMP a na policii a teď dojde i ke svědčení u soudu, kde bude jedna z našich sociálních pracovnic jako svědek. Jedná se o psychickou i právní podporu žen, které si zaměstnavatel pokouší ‚přivlastnit‘ nátlakem, vydíráním či omezováním svobody,“ přiblížila Natálie Tyrpeklová, koordinátorka z detašovaného pracovištěCPIC v České Lípě.
Humanitární balíčky UNICEF připraveny k rozvozu
Sociální pracovnice se setkávají také s případy domácího násilí. „Řešili jsme to nedávno u klientky, která k nám přicházela na kurzy českého jazyka. Poté, co nás požádala o pomoc, aby se mohla osamostatnit, jsme ji doprovázeli například na pracovní pohovory či na OAMP pro zajištění samostatného typu pobytu a dopomoci při hledání vlastního bydlení,“ řekla Tyrpeklová.
„Nyní je samostatná finančně i v bydlení, ona i dcera jsou spokojené a stále více se zapojují do různých aktivit – dcera ve škole i mimo ni a matka v práci a při brigádách,“ dodala.
Kvalitu informací, které poskytují Centra na podporu integrace cizinců (CPIC), oceňuje devět z deseti držitelů dočasné ochrany na území České republiky. Konstatoval to průzkum agentury SocioFaktor.
V celé České republice požádalo některé z Integračních center o informaci 71,3 procenta držitelů dočasné ochrany (DO). Jednou tak učinilo 29,3 procenta a vícekrát 42 procent dotázaných, ukázal lednový průzkum zadaný Ministerstvem vnitra a financovaný z fondu UNICEF (viz graf níže).
S kvalitou informací poskytnutých Integračními centry bylo napříč ČR spokojeno dokonce 92,9 procenta držitelů DO (viz úvodní graf).
Tento text je třetím ze série článků věnovaných průzkumu SocioFaktor, který zkoumal komunikační kanály využívané osobami s udělenou dočasnou ochranou na území ČR. První článek si můžete přečíst na tomto odkaze, druhý zde.