Vše o daňovém přiznání za rok 2024

Lhůta pro podání daňového přiznání za loňský rok se krátí. Termín pro elektronické odeslání přes internet je do 2. května, ale na odevzdání v papírové podobě už lidem zbývá jenom poslední týden!

Co je daňové přiznání?
Zaměstnavatel odvádí daně za zaměstnance, pokud jsou splněny zákonné podmínky, prostřednictvím ročního zúčtování daně. Ostatní občané nebo cizinci pracující v České republice s ročním zdanitelným příjmem přesahujícím 50 tisíc českých korun musí vyplnit a podat daňové přiznání. Pokud zaplacené zálohy během roku převyšují roční daň z příjmu, vzniká nárok na vrácení přeplatku. V opačném případě je nutné doplatit daňový nedoplatek.

Daňové přiznání pro OSVČ
Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), které platily jednotnou měsíční paušální daň, jsou osvobozeny od podání daňového přiznání. Pokud však podnikatel vede daňovou evidenci nebo uplatňuje paušální výdaje, musí podat přiznání společně s přehledy pro sociální a zdravotní pojištění, přičemž příjmy se uvádějí v příloze č. 1. Ti, kteří kombinují zaměstnání s podnikáním, musí v přiznání uvést jak zaměstnanecké, tak podnikatelské příjmy. Daně zaplacené zaměstnavatelem se započítávají do konečného výpočtu.

Termíny podání daňového přiznání za rok 2024
Základní termín pro podání daňového přiznání za rok 2024 je do 1. dubna 2025. Pokud jste však v minulém roce prodali nebo koupili nemovitost, bylo nutné podat přiznání na speciálním formuláři již do konce ledna. V případě elektronického podání se termín prodlužuje do 2. května 2025. Prostřednictvím daňového poradce lze lhůtu prodloužit až do 1. července 2025.

Jak podat daňové přiznání?
Daňové přiznání lze podat několika způsoby:
— Do 1. 4. 2025 v papírové podobě (osobně na FÚ, nebo poštou)
— Do 2. 5. 2025 elektronicky (přes portál mojedane.cz nebo přes datovou schránku)
— Do 1. 7. 2025 pokud zpracovává a podává daňový poradce

Pozor, jednou z nejčastějších chyb je výběr nesprávné formy podání. Většina OSVČ musí podávat daňové přiznání přes datovou schránku, která je pro ně povinná.

Kde vyplnit online formulář daňového přiznání?
Formulář daňového přiznání lze snadno vyplnit online na portálu Ministerstva financí České republiky Moje daně. Samotné vyplnění probíhá interaktivně. Plátci daně s aktivovanou datovou schránkou tento formulář stáhnou a odešlou přes svou datovou schránku ve formátu XML.

Zaměstnanec a zaměstnavatel – kdo má jaké povinnosti?
Zaměstnanci, kteří během roku 2024 pracovali pouze u jednoho zaměstnavatele nebo postupně u více zaměstnavatelů, mohou požádat svého posledního zaměstnavatele o provedení ročního zúčtování daně, pokud neměli žádné další zdanitelné příjmy – například ze samostatné výdělečné činnosti, kapitálových výnosů (akcie, fondy, dividendy, kryptoměny), nájemného či jiného příjmu přesahujícího 20 tisíc českých korun. V ostatních případech mají zaměstnanci také povinnost podat daňové přiznání. K jeho vyplnění budou potřebovat potvrzení o zdanitelném příjmu od všech svých zaměstnavatelů.

Více zdrojů pro online podání přiznání a další užitečné informace k tématu naleznete na těchto odkazech:

https://financnisprava.gov.cz/cs/dane/dane/dan-z-prijmu/fyzicke-osoby/obecne-informace

https://www.pexpats.com/how-to-file-czech-taxes
 

Mosty k integraci: vzdělání a práce v ČR

Nová iniciativa má za cíl pomoci ukrajinským uprchlíkům v Česku najít kvalifikované zaměstnání.

Významná část ukrajinských uprchlíků v Česku pracuje v nízko kvalifikovaných pozicích, přestože mají vyšší kvalifikaci a zkušenosti z Ukrajiny. Aby se tento problém vyřešil, IOM Czechia spustila projekt s názvem „Bridges to Integration“. Cílem je pomoci uprchlíkům získat kvalifikované zaměstnání a plně se integrovat na český trh práce.

V pondělí 17. března IOM Czechia podepsala memorandum se Správou uprchlických zařízení MV (SUZ MV) o posílení integrace uprchlíků v rámci projektu Mosty k integraci. Centra na podporu integrace cizinců provozovaná SUZ MV budou klíčovým aktérem projektu tím, že v Centrech budou odborní konzultanti poskytovat poradenství a pomoc po celém Česku.

Projekt Mosty k integraci cílí na podporu zaměstnanosti, integrace a zvýšení soběstačnosti držitelů dočasné ochrany z Ukrajiny v České republice.

Co projekt nabízí:
— individuální asistenci s procesem nostrifikace a finanční kompenzaci administrativních poplatků
— poradenství a asistence v rámci programu rekvalifikace a možnou kompenzaci finanční spoluúčasti v rámci rekvalifikačního kurzu
— individuální pracovní poradenství

IOM Czechia vám pomůže s:
— podporou při hledání zaměstnání
— podporou při uznání vzdělání
— zajištěním kompenzace správních poplatků

Veškeré informace o projektu najdete na ZDE.

VZP spustila online formulář pro prodloužení zdravotního pojištění ukrajinských pojištěnců

S koncem března končí ukrajinským pojištěncům se současným statusem dočasné ochrany také platnost jejich náhradních průkazů pojištěnce, kterými se prokazují při návštěvě lékaře. Všeobecná zdravotní pojišťovna proto spustila online formulář pro prodloužení zdravotního pojištění pro ty, kteří získali prodlouženou dočasnou ochranu na území ČR. Na základě této ochrany jim bude prodlouženo zdravotní pojištění a vystaven nový „Náhradní průkaz pojištěnce VZP ČR“ s platností podle aktuální dočasné ochrany.

Azylanti z Ukrajiny si musí požádat o prodloužení dočasné ochrany online na portálu Ministerstva vnitra ČR do 15. března 2025. Po tomto úkonu jim bude prodloužena dočasná ochrana do 30. září 2025. Budou-li chtít pobytové oprávnění prodloužit až do 31. března 2026, budou muset následně osobně navštívit také pobočku OAMP kvůli posouzení nároku a vylepení nového vízového štítku.

Ukrajinským pojištěncům doporučujeme, aby pro žádost o nový průkaz využili primárně online formulář dostupný na stránkách pomocukrajine.vzp.cz, a to nejdříve 5 pracovních dní po prodloužení dočasné ochrany. Po ověření evidenčních údajů si mohou nový průkaz stáhnout přímo do telefonu nebo si jej vytisknout v papírové podobě. Tento způsob je nejrychlejší a nejpohodlnější, návštěva pobočky VZP není nutná.

Pokud by ukrajinští pojištěnci přesto potřebovali asistenci nebo byli ve specifické situaci, mohou o náhradní průkaz pojištěnce s novou platností požádat na kterémkoli klientském pracovišti VZP. K žádosti je nutné předložit stávající průkaz zdravotního pojištění a doklad o prodloužení dočasné ochrany. Na některé z klientských pracovišť VZP je možné využít online objednání a rezervovat si konkrétní termín návštěvy.

Veškeré další podrobnosti ohledně zdravotní péče v ukrajinštině uvádíme na webu pomocukrajine.vzp.cz.

Autorem článku je Všeobecná zdravotní pojišťovna České republiky.

Newsletter CPIC – Březen 2025

Kliknutím na jeden z odkazů zobrazíte newsletter daného Centra:

Máte otázky ohledně pobytu v Česku?

Na webových stránkách Informační portál pro cizince najdete všechny informace týkající se pobytu cizinců v Česku.

ℹ Pokud jste na stránkách nenašli odpověď na svou otázku týkající se pobytu v Česku, nezoufejte! Rádi vám pomohou prostřednictvím klientského centra.

📞 Kontaktovat centrum můžete telefonicky na čísle +420 974 801 801 nebo e-mailem na pobyty@mv.gov.cz. Jsme k dispozici v českém i anglickém jazyce.

🕘 Telefonní linka je otevřena:
Po–Čt 8:00–16:00
Pá 8:00–14:00

❓ Kdy se obrátit na klientské centrum?
▪️ Pokud máte obecný dotaz týkající se imigračních záležitostí.
▪️ Pokud potřebujete informace o náležitostech žádostí.
▪️ Pokud si nejste jisti, jak pokračovat v pobytových záležitostech nebo na které pracoviště se obrátit.
▪️ Pokud se chcete objednat na pracoviště Ministerstva vnitra.
▪️ Pokud potřebujete zjistit číslo jednací vaší žádosti.